logo 75 jaar bevrijdingsfeer
Vrijheid: opdat we weten, beseffen en nooit vergeten!

fietsroute Geldrop-Mierlo

Dit project is een samenwerking van:

Heemkundekring MyerleDeath Valley De Peellogo Village marketing Geldrop-Mierlo,

toelichting routepunt 05

Mariakapel Bekelaar

Mariakapel Bekelaar.
De Tweede Wereldoorlog speelde zich niet alleen in Europa af, ook in andere delen van het Koninkrijk der Nederlanden werd gevochten. Met name Indonesië (het toenmalige Nederlands-Indië) was ook slachtoffer van een geweldadige bezetting. Het land werd in januari 1942 door de Japanners bezet en dat duurde tot de overgave van Japan op 15 augustus 1945. Pas toen was de Tweede Wereldoorlog in het hele koninkrijk ten einde, maar daarmee was nog geen einde gekomen aan de ellende.

Plaquette Peters-Rit en Louwers.
De Indonesische Onafhankelijkheidsstrijd begon kort na de capitulatie door het uitroepen van de Republiek Indonesië op 17 augustus 1945, en eindigde met de overdracht van de soevereiniteit over de kolonie Nederlands-Indië door het Koninkrijk der Nederlanden aan Indonesië op 27 december 1949 door hare majesteit Koningin Juliana.

De aan Maria toegewijde kapel aan de rand van Mierlo werd op 22 juli 1951 ingewijd door pastoor Th. van Lierop uit dankbaarheid voor de behouden terugkeer van 66 Mierlose militairen. Zij streden in de Indonesische Onafhankelijkheidsstrijd voor Koningin en Vaderland in de periode 1946-1950. Ook worden hier herdacht Jan Peters-Rit die in 1942 te Rangoon sneuvelde en Martin Louwers die sneuvelde in 1943 ten gevolge van oorlogsgeweld te Chungkai in Thailand. Zij zijn beiden te werk gesteld geweest bij de aanleg van de Birma Spoorlijn.

Maria met Kind
(door Piet Slegers).
Als u meer over hen wilt lezen of over Frans Knaapen of Petrus Hendrix - twee andere Mierlonaren die in of ten gevolge van de strijd in Nederlands-Indië zijn gestorven -, klik dan hier.

De Mierlose bevolking leefde mee met de jongers die in Nederlands-Indië waren ingezet. Zo werd er een speciaal blad samengesteld om ze een beetje op de hoogte te houden van wat er thuis gebeurde. Dit blad heette De Kersenpit en werd van 1946 tot en met 1949 uitgegeven. Nadat Indonesië onafhankelijk was geworden en de meeste jongens weer thuis terug waren gekeerd, brachten de Mierlonaren door het houden van tombola’s, handboogwedstrijden en allerlei ander acties de benodigde gelden bijeen om de kapel te realiseren. De kapel werd ontworpen door architect Frans Vervest. Het beeld ‘Maria met Kind’ werd door Piet Slegers vervaardigd. Aannemer Jan Verbruggen bouwde met inzet van vrijwillig personeel de kapel. De kapel is door de Mierlose bevolking daarna geschonken aan de toenmalige gemeente Mierlo, die voor verder behoud wilde zorgdragen.

Liberation route 2019. logo 75 jaar vrijheid Liberation route 2014